Sådan restituerer du bedst din krop efter træning

Du kender måske det at være øm dagen efter træning. Det er en helt naturlig del af hård fysisk aktivitet. Men det er ret irriterende, hvis det betyder, at du knap nok kan gå op ad trapper eller sidde ned, uden at ømme dig. I denne oversigt får du nogle grundregler for hurtig restitution.

Få nok søvn

Søvn er afgørende for god restitution, hvis du har en baby, som har svært ved at at falde i søvn, kan en slyngevugge være en idé, så kan både du og baby falde i søvn. Din krop reparerer sig selv. Derfor skal du prioritere søvnen, hvis du gerne vil undgå ømhed. Træn derfor ikke sent om aftenen, hvis du skal tidligt op om morgenen. Endorfinerne fra træningen gør det sværere at falde i søvn og du ender derfor med at sove for lidt.

Brug hjælpemidler

Når du udsætter musklerne for hårdt arbejde, bliver de en smule slidte. Ømheden dagen efter er et tegn på, at kroppen genopbygger musklerne. Du kan hjælpe den proces i gang med massage af musklerne, blandt andet med en massagepistol eller en massagestol. Vibrationerne fra disse øger blodtilførslen til musklerne og styrker derved genopbygningen af dem.

Husk vand og mad

Det er vigtigt, at du husker at drikke masser af vand efter træning. Vand er essentielt for vores kroppe og derfor er det vigtigt at erstatte den væske som du mister under træning. Derudover er det godt at få proteiner og kulhydrater ind i kroppen, så din krop får det nødvendige brændstof til at reparere kroppen bedst muligt.

Vær tålmodig

Husk, ømhed er en naturlig reaktion på træning og derfor kan det være svært at undgå ømhed. Derfor er det vigtigt at give kroppen tid til at restituere. Derfor dur det måske ikke at træne hver dag – i hvert fald ikke i starten, hvor din krop ikke har vænnet sig til at træne.